Kostpolitik

I Børnestien har vi madordning, det betyder, at vores køkken producerer alle måltider dagen igennem. Hvert andet år er der valg om dette, som forældre stemmer om.

Der serveres formiddagsmad, oftest kl. 9.00. Frokost serveres kl. ca. 11.00.  Kl. ca. 14.00 serveres der eftermiddagsmad.

I Børnestien forsøger vi så vidt muligt at købe økologisk eller danskproduceret mad. Vi ligger omkring 70-80 % økologisk.

I Børnestien må der gerne serveres/medbringes kage, boller eller andet sødt ved fødselsdage eller særlige traditioner - vi forsøger at lære børn at leve i balance og spise varieret. Aftal dette med stuens personale.

Vi har, i Børnestien, et princip om, at børn kun har vand med i deres drikkedunke. Dette princip er gældende, da vi læner os op af sundhedsstyrelsens anbefalinger om hvad børn bør drikke. Saftevand, sodavand, isthe osv. må ikke fyldes i drikkedunkene.

Se vedhæftet link:

Sukkerflyer,-d-,pdf

I Børnestien serveres der mælk og vand til måltiderne. Ved høj varme om sommeren serverer vi i sjældne tilfælde saft, for at undgå dehydrering.

Vores kost (obs til vegetarer/veganer):

Vi laver mad ud fra fødevarestyrelsens anbefalinger og serverer ca. kød to gange ugentlig, en dag med grød, suppe og rugbrød. Det er køkkenpersonalet, der er uddannet i kost og ernæring, der laver kostplanen og denne er tilgængelig i husene. Man kan som forældre tage et foto af madplanen, hvis man ønsker at følge med i, hvad børnene får serveret på dagen.

Vi laver ikke alternativer til vegetarer eller veganere, man skal som forældre selv supplere op med protein i hjemmet.

Dagtilbudslovens § 16.a. beskriver at ”Kommunalbestyrelsen træffer efter ansøgning fra et barns forældre afgørelse om, at et barn kan fritages fra et sundt frokostmåltid efter stk. 1, hvis barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver en specialkost, og kommunen ikke på forsvarlig vis kan give barnet et sundt frokostmåltid i daginstitutionen.”

Man kan altså kun undtage et barn fra frokostordningen, på baggrund af allergi eller sygdom.

Den kost, vi producerer, i Børnestien, følger Fødevarestyrelsens råd og anbefalinger om til mad i daginstitutioner. Disse opdateres løbende, og der er stort fokus på både sundhed og klima. Anbefalingerne er, at børn skal have proteiner fra flere kilder, herunder kød, fisk og æg.

Vores køkkenmedarbejdere i Børnestien laver mad til mange børn hver dag, og det er derfor ikke muligt at håndtere forskellige børns medbragte mad. Herudover er der særlige krav til opbevaring af fødevarer, som skal serveres i fx dagtilbud, og derfor kan vi ikke modtage mad fra forældre, som skal indgå i måltider hvor dagtilbuddet er madproducent.

Halalkød:

Vi serverer IKKE halalkød i Børnestien. Det er politisk bestemt.